onsdag 28. september 2011

Hva skal en god strategi for sosiale medier inneholde?

Først og fremst må jeg innrømme at dette virker meget interessant. Vil legge til at jeg nylig har gjennomgått nettvettreglene med mine elever i sjuende klasse. Hvis man tar en titt rundt omkring på de ulike sosiale mediene, vil man raskt oppdage at det er flere som hadde trengt en liten innføring.

Vi skal ikke lengre enn til fotballens b og c-kjendiser hvor vi finner flere lekre eksempler på hvordan man ikke skal behandle sosiale medier. Spillere som uttaler seg om medspillere, motspillere, trenere, og eller dommere i etterkant av en kamp som har fått konsekvenser.

Hvordan skal man lage en god strategi: *Jeg mener at du aller først må vite hva du vil oppnå, eller hva som er målet.
*  Du vil lettere nå ut til de du vil nå, men du må være bevisst på hva du skriver.
* Hvilken målgruppe er det du retter søkelyset mot
* Hva skal du kommentere og hva vil du unngå å kommentere.
* Ryddig og lett tilgjengelig
* Lett søkeord
* Kort og presist forklaring av ditt produkt
 * For en bedrift vil det være veldig hensiktmessig å være lett tilgjengelig på sosiale medier. Det kan være akutelt hvordan man skal nå kunden og dens behov raskests og mest behagelig. Kunne delta i debatter, samt linke til eget firma/jobbsted. Komme gode tilbud kontinuerlig, med gode oppdateringer flere ganger daglig. I form av kundehenvendelser som gjelder både ris og ros. Snakk aldri negativt om dine konkurrenter, det kan på sikt skade deg og din forretning. Da du aldri vet hvem som leser det du skriver. Det kan være verdt å merke seg at folk flest ikke har veldig interesse av reklame som hoper seg opp i oppgangen, og eller i postkassen. Da vil det være av mye større interesse og høre på anbefalinger fra andre.

1 kommentar:

  1. Her har du mange gode momenter. Kort men konsist og godt innhold.

    SvarSlett